Kamenné planety > Mars > Animace planety Mars

Animace planety Mars

Animace Hubbleův kosmický dalekohled
Rotace Marsu
Snímek

"Počasí na Marsu: další chladný a jasný den. Ranní mlha dává příležitost ke slunečnému odpoledni s vysokou oblačností. Předpověď pro Venuši: teplo, zataženo a silný déšť kyseliny sírové pokračuje."
Hubbleův vesmírný teleskop slouží jako meziplanetární povětrnostní satelit pro studium klimatu na sousedech Země, Marsu a Venuše.
K překvapení vědců Hubble ukázal, že se počasí na Marsu značně změnilo od návštěvy kosmické sondy Viking v polovině sedmdesátých let. Obrázky oblak Marsu z Hubblea a spektroskopická analýza množství ozónu v  Marsově atmosféře naznačují, že planeta je chladnější, jasnější a sušší než před několika desetiletími.

Autor snímku: 21.3. 1995 STScI/NASA
Kosmická sonda: HST

Animace Viking
Rotace Marsu
Snímek

Tato animace Marsu byla vytvořena z mozaiky obrázků, které pořídila kosmická sonda Viking.

Autor snímku: 7.2. 1998 Calvin J. HamiltonA

Mars, Olympus Mons - animace
Snímek

Olympus Mons je největší známá sopka ve sluneční soustavě. Je klasifikována jako štítová sopka, podobně jako sopky na Havaji. Tato animace představuje vrchol sopky Olympus Mons, který je 24 km nad okolní krajinou. Vertikální rozměr byl zdůrazněn pro zvýraznění detailů.

Autor snímku: 1997 A. Tayfun Oner

Mars, Tharsis Tholus - animace
Snímek

Před tím, než se na Mars vydala kosmická sonda, byl Tharsis pojmenován podle nápadného albeda na povrchu. Mariner 9 fotografoval planetu v roce 1971 a zjistilo se, že Tharsis je vulkanického původu. V této oblasti bylo 12 velkých sopek včetně proslulého Olympus Mons, který je nejvyšší vulkán ve sluneční soustavě, a Alba Patera, který je nejrozlehlejší vulkán ve sluneční soustavě. Všechny sopky v oblasti Tharsis jsou nyní známy jako Tharsis Montes a jméno Tharsis bylo dáno jedné menší sopce, Tharsis Tholus. Malý na Marsu znamená, že by Tharsis Tholus byl na Zemi obrovský, v  průměru kolem 120 km. Podle počtu kráterů je zřejmé, že sopky nebyly aktivní za poslední 2 miliardy let.

Autor snímku: 1997 A. Tayfun Oner

Animace ostatní
Mars - animace topografie Marsu
Snímek

Tato rotující animace ukazuje rozdělení topografie na Marsu. Barvy představují výšku, od nejnižšího bodu (černá) k nejvyššímu (bílá) s úplným barevným spektrem, purpurové jsou nížiny, červená jsou výšiny. Animace ukazuje tři oblasti v rozložení výšek: severní nížiny, jižní vysočinu a oblast sopek Tharsis.

Autor snímku: 25.5. 1999 Grant L. Hutchison, NASA

Průlet nad údolím Valles Marineris
Snímek

Animace představuje přelet nad údolím Valles Marineris. Více informací o této animaci lze získat na stránce o Valles Marineris - Průlet nad údolím Valles Marineris.

Přeměna Marsu
Snímek

Animace zobrazuje pohled na postupnou přeměnu povrchu Marsu z doby, jak mohl vypadat v minulosti a jak vypadá dnes. Více informací o této animaci lze získat na stránce o Valles Marineris - Přeměna Marsu.

Kosmická sonda: -

Polární čepičky a roční období
Snímek

Tato animace ukazuje změny v množství CO2, které se dějí v oblastech obou pólů v závislosti na ročním období. Tyto změny byly zjištěny pomocí dat z laserového výškoměru MOLA umístěného na kosmické sondě Mars Global Surveyor. Více informací o této animaci lze získat na stránce o Polárních čepičkách - Data Mars Global Surveyor.

Kosmická sonda: MGS

Stránka byla od 15. 1. 2010 zobrazena 14041krát.

* * *    Zrcadleno ze stránek astronomia.zcu.cz/planety/mars/1269-animace-planety-mars    * * *